Etapele proiectului „Educație Online fără hotare”, octombrie 2021 – mai 2022

Direcția Generală Educație, Tineret și Sport a stabilit pașii de implementare a proiectelor trans-, inter- și pluridisciplinare desfășurate sub umbrela ”Educație online fără hotare”.

În continuare veți putea urmări instrucțiunile detaliate cu titlu de recomandare.

IMPORTANT!!!

Fiecare echipă va putea ajusta sau modifica orice etapă, termen limită (cu excepția raportării finale) sau activitate propusă în mod individual, în dependență de specificul procesului de instruire. La final de proiect toate instituțiile implicate care vor expedia raportul de activitate pe proiect conform șablonului stabilit de către Direcția Generală Educație, Tineret și Sport vor primi certificat în valoare de 8 credite (240 de ore de lucru) conform Regulamentului de atestare a cadrelor didactice din învățământul general, profesional tehnic și din cadrul structurilor de asistență psihopedagogică aprobat de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova prin Ordinul nr. 1091/2020.

ETAPA SALUTULUI VIRTUAL (2-3 săptămâni)
1) Vă rugăm împreună cu elevii Dvs să identificați numele echipei și titlul proiectului.
2) Creați un poster pe care noi îl vom numi ”Salut virtual” 🙂. În poster vor fi incluse numele echipei, tema proiectului, instituția, logoul instituției sau / și logoul proiectului și alte informații relevante la alegere.
3) Rugați elevii Dvs să se fotografieze cu posterul respectiv. Nu uităm să purtăm măști și să păstrăm distanța socială 🙂. De exemplu: https://globalyouthservicedaymoldova.weebly.com/participa…
4) Plasați fotografia cu posterul echipei în albumul foto GOOGLE PHOTOS. Vă rugăm să aveți permisiune în scris de la părinți – vom posta fotografiile pe grupul nostru și este important să-i informăm despre acest lucru. Puteți să fiți creativi și să ascundeți fețele copiilor după frunze, după măști, copii mici pot fi fotografiați de la spate, etc.
PRIMA ÎNTÂLNIRE VIRTUALĂ (2-3 săptămâni)
1) Planificați prima întâlnire online cu partenerul Dvs de peste Prut – stabiliți ziua și ora.
2) Pregătiți 10 întrebări pentru partener – întrebări generale, dar și întrebări legate de tema aleasă de comun acord. Acestea vor avea scopul de a stabili prima colaborare la distanță, elevii vor face cunoștință unii cu alții.
3) Pe parcursul primei întâlniri fiecare partener va adresa și va răspunde la câte o întrebare pe rând pentru a asigura o sesiune interactivă, unde elevii discut între ei la direct. Elevii pot propune idei pentru implementarea proiectului, pot face un schimb de propuneri, pot prezenta instituția, clasa, etc.
4) Plasați 2-3 fotografii de la întâlnirea virtuală în albumul foto GOOGLE PHOTOS.
Atenție!!! Profesorul nu se va implica foarte mult în desfășurarea primei sesiuni online, dar va fi mai mult ca un coordonator din culise. Elevii trebuie să fie cei care lansează și întrețin discuția.
ETAPA DE CERCETARE (4-6 săptămâni)
1 ) Orice proiect educațional include o etapă de cercetare. Reieșind din tema aleasă, ce anume vor face elevii Dvs la această etapă? Stabiliți pașii concreți pentru echipa Dvs și cea a partenerului. Cel puțin o activitate legată de etapa de cercetare trebuie să includă vizionarea unei lecții video din Biblioteca digitală ”Educație online” www.educatieonline.md.
Exemple de activități de cercetare:
  • elevii ar putea vizita muzeul din sat / oraș sau biblioteca școlii / din oraș pentru a afla mai multe despre tema propusă;
  • elevii ar putea intervieva membrii comunității, rudele, cunoscuții, membrii familiei pentru a afla mai multe despre proiect;
  • elevii ar putea discuta cu reprezentați ai autorităților publice locale, actori, oameni de afaceri, medici, jurnaliști, personalități notorii, etc. pentru a explora subiectul propus;
  • elevii ar putea vizita o instituție locală: un ONG, un centru cultural, o universitate, redacția unei reviste, studioul unei televiziuni, o fabrică, un atelier, un showroom, etc. pentru a se familiariza cu tema aleasă.

IMPORTANT!!! Reieșind din restricțiile legate de perioada de pandemie, activitățile de cercetare pot fi adaptate în mod corespunzător  – vizitele la instituții pot fi înlocuite cu tururi virtuale, întâlnirile cu lideri locali sau personalități de vază pot fi organizate online, profesorul sau unul dintre părinți poate face o transmitere în regim online a unei vizite sau tur la o instituție vizată, șmd. De exemplu, foarte multe muzee ale lumii oferă tururi virtuale în 3D, cum ar fi Luvrul: www.louvre.fr/en/visites-en-ligne sau Muzeul de Științe Naturale din Londra www.artsandculture.google.com/project/360-videos. 

2) Cum vor colecta și procesa informația elevii Dvs? Vor completa fișe tematice, vor înregistra filmulețe scurte, vor intervieva personalități cunoscute în format audio (mp3), vor plasa text într-un document comun, cum ar fi un jurnal de cercetare sau o carte digitală, vor acumula date într-un folder Drive? Ghidați-i în mod corespunzător.
3) Organizați o întâlnire online cu partenerul de peste Prut. Povestiți ce activități de cercetare ați organizat, cum le-ați organizat și ce ați învățat din ele. Implicați toți copii – fiecare elev trebuie să prezinte unul dintre aspectele cercetării. Puteți fi creativi și organiza ședința online sub forma unui concurs de întrebări și răspunsuri de genul Jeopardy Labs sau Cine vrea să fie milionar, pe echipe din instituțiile partenere (puteți utiliza unul din aceste site-uri: https://jeopardylabs.com/ și https://learningapps.org/createApp.php).
4) Plasați 3-4 poze de la întâlnirea online în albumul foto GOOGLE PHOTOS.
ETAPA DE ACȚIUNE ÎN BAZA CERCETĂRII (6-8 săptămâni)
1) În baza rezultatelor cercetării din etapa precedentă, vă rugăm să organizați 2-3 activități care să-i încurajeze pe elevi să implementeze în practică cunoștințele acumulate:
  • activități de învățare: concursuri școlare, expoziții de postere, expoziții de produse digitale
  • activități de dezvoltare a gândirii critice: dezbateri, cluburi de conversație, simulări educaționale
  • activități artistice și de creație: expoziții de desene și lucrări executate manual, mini concerte
  • activități de voluntariat
  • activități cu impact civic
  • activități distractive
2) Plasați 3-4 poze în albumul albumul foto GOOGLE PHOTOS.
3) Organizați o întâlnire online cu partenerul de peste Prut. Povestiți ce activități ați organizat, cum le-ați organizat și ce ați învățat din ele. La fel, implocați toți elevii – fiecare copil trebuie să prezinte unul dintre aspectele activiăților organizate.
ETAPA DE COLABORARE (4-6 săptămâni)
1) Iar acum a venit timpul să-i încurajăm pe elevi să lucreze în echipe transnaționale.
 2) Plasați 3-4 fotografii corespunzătoare în albumul foto GOOGLE PHOTOS.

ETAPA DE REFLECȚIE ȘI RAPORTARE (4-6 săptămâni)

  • Fiecare cadru didactic implicat în proiect va elabora un scurt raport al activităților organizate în cadrul proiectului.
  • Rapoartele vor fi compilate în format digital: carte digitală, poster digital, raport narativ, portofoliu, website (Google Sites, Wix, weebly) sau un scurt filmuleț / animație.
  • Toate rapoartele vor fi expediate prin intermediul unui formular electronic Google Forms https://forms.gle/e99vatAJJG1ay5Y36.
  • Toți participanții vor primi certificate digitale. Certificatele vor fi plasate pe Facebook.
CONFERINȚA TRANSNAȚIONALĂ ”EDUCAȚIE ONLINE FĂRĂ HOTARE”, EDIȚIA 2021-2022( Iunie 2022)

  • Vom invita cele mai active școli să-și prezinte proiectele în cadrul workshopurilor tematice:
    • ”Implementarea proiectelor transnaționale de la A la Z”
    • ”Platforme educaționale online recomandate pentru implementarea proiectelor transnaționale”
    • Motivarea și implicarea elevilor în proiecte transdisciplinare pe timp de Pandemie
    • ”Dezvoltarea creativității elevilor prin intermediul proiectelor transnaționale”
    • ”Managementul proiectul educaționale la distanță”
  • Alte teme propuse de participanți.
Să aveți parte de o colaborare minunată!