Regulament
Reformele educaționale din ultima decadă au pus accentul pe consolidarea legăturilor dintre școală – familie – comunitate ca fiind modalități de a îmbunătăți calitatea educației.
În lumea contemporană, parteneriatul școală-familie-comunitate reprezintă o condiție indispensabilă pentru asigurarea bunei administrări și funcționări a instituției de învățământ.
Participarea părinților în activitatea școlii/grădiniței este considerată una dintre cele mai importante caracteristici ale unei instituții eficiente. Diverse organizații și foruri internaționale cu rol de decizie au accentuat importanța parteneriatelor și a dialogului social larg în asigurarea calității educației. UNICEF consideră relația școlii cu familia și comunitatea unul din elementele-cheie ale școlii/grădiniței prietenoase copilului.
În acest context, Direcția Generală Educație, Tineret și Sport al Consiliului municipal Chișinău a elaborat Regulamentul-tip privind colaborarea instituțiilor de învățământ general cu organizațiile obștești ale părinților. Documentul stabilește principiile de conlucrare eficientă a instituțiilor de învățământ general cu organizațiile necomerciale ale părinților – asociații obștești, fundații și instituții private, scopul și obiectivul cooperării, responsabilitățile administrației instituțiilor de învățământ și standardele de calitate ale cooperării.
Obiectivele cooperării instituțiilor de învățământ cu organizațiile obștești sunt:
- Promovarea parteneriatelor instituției de învățământ cu familia;
- Promovarea parteneriatelor instituției de învățământ cu comunitatea;
- Acordarea suportului necesar părinților prin servicii de informare și consiliere în educația și instruirea copiilor și elevilor;
- Consolidarea bazei didactice și materiale a instituției de învățământ;
- Susținerea implementării de noi modele educaționale;
- Susținerea elevilor capabili de performanțe înalte;
- Diversificarea serviciilor educaționale oferite de instituția de învățământ etc.
Cooperarea dintre instituțiile de învățământ și organizațiile obștești se bazează pe următoarele principii:
- Egalității – în procesul de colaborare instituțiile de învățământ și organizațiile obștești au drepturile și datoriile ce derivă din cadrul normativ-juridic în vigoare, fără a le fi limitate în anumite drepturi și fără a fi obligate să-și asume îndatoriri suplimentare;
- Transparenței – cooperarea se bazează pe informare deschisă și explicită pe bază de reciprocitate între părțile implicate, precum și asigurarea unei comunicări eficiente, reieșind din obiectivul propus, natura și valoarea acestuia;
- Proporționalității – în procesul de stabilire și de realizare a conlucrării, instituția de învățământ este în drept să întreprindă/solicite organizației obștești doar acțiunile care:
- Vor avea drept rezultat atingerea obiectivelor sau îndeplinirea obligațiilor asumate de organizația obștească prin acordul de parteneriat;
- Sunt necesare și tangențe cu scopul și obiectivele conlucrării;
- Sunt compatibile cu obiectivele scontate, ținându-se cont atât de scopul urmărit, cât și de consecințe;
- Echilibrului – cooperarea asigură o armonie între drepturile, obligațiile și beneficiile instituției de învățământ și cele ale organizației obștești;
- Respectării eticii și integrității academice – ambele părți vor întreprinde toate măsurile necesare pentru a respecta în volum deplin prevederile codului de etică al cadrului didactic.
Detalii…..Regulament-tip privind colaborarea instituțiilor de învățământ general cu AOP
3.08.2021