Spre o școală verde, durabilă, eficientă: model de planificare în 12 școli la nivel național
Conducerea Direcției Generale Educație, Tineret și Sport a Consiliului municipal Chișinău împreună cu managerii celor 3 instituții de învățământ general din municipiul Chișinău: Gimnaziul „Decebal”, Liceul Teoretic „Grătiești”, Liceul Teoretic „Academicianul Constantin Sibirschi” au participat la evenimentul de lansare a Proiectului X. Proiectul va fi realizat de Alianța pentru Eficiență Energetică și Regenerabile (AEER), în parteneriat cu Agenția pentru Eficiență Energetică (AEE) și Asociația Jurnaliștilor de Mediu și Turism Ecologic (AJMTEM), ca parte a programului de suport acordat Guvernului Republicii Moldova în implementarea Agendei 2030 pentru Dezvoltarea Durabilă.
Implementarea proiectului presupune:
- Elaborarea unui Ghid pentru planificare si monitorizare durabila a mediului școlar pentru elevi si profesori, cu plan de acțiuni ce cuprinde probleme și soluții in domeniul diversificării surselor de energie regenerabila si competențe de ecologizare a școlilor, în speranța că acest instrument va facilita atragerea de investiții externe pentru realizarea obiectivelor de eficientizare energetica a celor 12 școli din RM, beneficiare ale proiectului.
- Desfășurarea instruirilor tematice in 12 școli din RM, beneficiare ale proiectului, de către experții din RM.
- Distribuirea de kituri de testarea a calității nivelului de microclimat/ calitatea apei/ nivel de confort/ nivelul de ecologizare în școli
- Suport în crearea echipelor verzi (elevi, părinti, cadre didactice, reprezentanți ai autorității publice locale) în cadrul a 12 școli din Republica Moldova.
La etapa actuală, instituțiile de învățământ beneficiare selectate sunt cu grad diferit de implementare a principiilor de energie regenerabilă si competențe de ecologizare. E de menționat faptul că prin schimbul de bune practici unde cu siguranță vor fi implicați elevii si cadrele didactice/ manageriale din instituțiile municipale de învățământ se va reuși dezvoltarea durabilă a mediului școlar. Astfel DGETS va monitoriza implimentarea reușită a proiectului dat în instituțiile sus numite.
Elevii, profesorii și angajații din 12 școli din Republica Moldova vor învăța și practica un model de planificare durabilă, cu accent pe energie și mediu. Activitatea se regăsește în cadrul proiectului „Accelerarea adoptării bunelor practici privind dezvoltarea durabilă a mediului școlar”, care va fi implementat pe durata unui an grației finanțării din partea Ministerului Federal al Germaniei pentru Cooperare Economică și Dezvoltare, prin Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei.
Proiectul are ca beneficiari peste 1000 de persoane, care își vor spori capacitățile de monitorizare a nivelului de confort în spațiile școlare, vor identifica problemele și vor desfășura acțiuni pentru soluționarea lor. Copii, părinții și profesori vor fi implicați în activități practice și vor învăța să integreze principiile durabilității în viața de zi cu zi.
„Mediul școlar la care ne referim în proiect reprezintă nu doar clădirea instituției, dar și sănătatea copiilor, un mediu care trebuie să contribuie la dezvoltarea armonioasă, la confortul psihologic, fizic și social. Una dintre condițiile necesare pentru atingerea nivelului de confort potrivit este asigurarea parametrilor optimi ai microclimei (temperatura interioară, umiditatea, nivelul de CO2, calitatea aerului, calitatea apei, iluminatul etc.), dar și utilizarea eficientă a resurselor de energie, apă, spații verzi ș.a”, a spus Irina Plis, președinta AEER, în cadrul evenimentului de lansare a proiectului.
„Acest proiect va ajuta elevii să devină mai responsabili cu mediul, să fie mai atenți la consumul de resurse energetice. Agenția pentru Eficiență Energetică a implementat în ultimii ani peste 240 de proiecte cu buget total de peste 400 milioane de lei, iar peste 70% dintre beneficiari au fost instituțiile de învățământ”, a menționat Alexandru Ciudin, directorul AEE, partener al proiectului.
„O componentă inovativă a proiectului este și crearea echipelor verzi în școală, inclusiv instruirea comunicatorilor din rândul elevilor, pentru ca schimbările din școală să fie auzite de întreaga comunitate”, a punctat Lilia Curchi, directoarea executivă AJMTEM, partener al proiectului.
Pentru buna implementare a proiectului, partenerii au semnat și un Acord de colaborare, care se va extinde pe durata unui an.
La eveniment au luat parte coordonatorii din fiecare instituție, dar și reprezentanți ai Programului Fondul de Inovații pentru Obiective de Dezvoltare Durabilă din Republica Moldova”, precum și ai Direcției de Învățământ din mun. Chișinău și ai Direcției Coordonare a activității instituțiilor de învățământ din cadrul Consiliului municipal Chișinău, care au manifestat interes pentru activitățile proiectului.
Cele 12 instituții de învățământ beneficiare în cadrul proiectului sunt:
- Gimnaziul „Decebal”, Chișinău;
- Liceul Teoretic „C. Sibirschi”, Chișinău;
- Liceul Teoretic „Grătiești”;
- Liceul Teoretic „Nicolae Casso”, Chiscareni, r. Sângerei;
- Gimnaziul „Alecu Mare”, s. Slobozia Mare, r. Cahul;
- Gimnaziul „Paraskiewa Wiszniowska” din s.Vişniovca, r. Cantemir;
- Gimnaziul Constantinovca, r. Căușeni;
- Gimnaziul Pruteni, r. Fălești;
- Liceul Teoretic „Ştefan cel Mare”, Șoldănești;
- Gimnaziul nr. 6, Comrat, UTA Găgăuzia;
- Liceul Teoretic Republican „Aristotel”, Chișinău;
- Gimnaziul „G.Coșbuc”, s. Andrușul de Jos, r. Cahul.
Proiectul „Accelerarea adoptării bunelor practici privind dezvoltarea durabilă a mediului școlar” va oferi sprijin pentru acțiuni demonstrative în fiecare școală din proiect.
Durata proiectului: august 2021 – iulie 2022.
Le urăm mult succes Echipei de proiect și instituțiilor de învățământ beneficiare.
13.10.2021