Consultări publice pe marginea fenomenului de bullying în școlile din Republica Moldova, au fost organizate astăzi, 02 martie 2021, de Comisia parlamentară cultură, educație, cercetare, tineret, sport și mass-media, în parteneriat cu UNICEF Moldova
Potrivit studiului Bullying-ul în rândul adolescenților, realizat în premieră în Moldova, marea majoritate (86,8%) din totalul elevilor claselor a 6–12 din Republica Moldova sunt afectați de bullying, unii fiind victime, iar alții – agresori sau martori. Cei mai mulți elevi – peste două treimi (75,6%) sunt martori ai bullying-ului. Victimele constituie circa 70% din totalul elevilor care s-au confruntat cu situații de bullying, iar proporția agresorilor este de peste 40% la sută.
Nu putem vorbi de o educație de calitate, incluzivă, dacă elevii se confruntă cu violența în mediul școlar. Iată de ce actualmente, multe țări din lume sunt interesate în elaborarea unor politici educaționale de prevenire și combatere a bullying-ului, inclusiv a hărțuirii online. Și în țara noastră, Parlamentul Republicii Moldova împreună cu UNICEF a inițiat o serie de consultări publice pe marginea acestui fenomen, la care vor participa autorități publice centrale și locale, părinți, profesori, și elevi.
În realitate, bullying-ul produce probleme emoționale și de comportament care pot continua în viața de adult. Studiul „Bullying-ul în rândul adolescenților” demonstrează că la capitolul agresiune fizică avem, în Moldova, o situație practic identică tendințelor globale. Potrivit unui raport UNICEF din 2018, fiecare al treilea adolescent de pe glob a admis că a participat la încăierări în mediul școlar și extrașcolar. La fel ca și în întreaga lume, și în Moldova agresiunea fizică dintre elevi a fost raportată de fiecare al treilea elev participant la cercetare. În concluzie putem menționa că agresorii sau victimele bullying-ului sunt mai susceptibili la simptomele de depresie și anxietate, au o stimă de sine scăzută, se simt singuri, își pierd interesul pentru școală. Adolescenții care sunt agresori, victime sau martori ai bullying-ului sunt mai predispuși la absenteism, abandon școlar, au rezultate mai slabe la disciplinele școlare.
Cu certitudine, fenomenul de bullying este unul complex, și nu există o panacee care ar putea-o soluționa în mod miraculous, peste noapte. Totuși, factorii de decizie trebuie să caute soluții pentru aceste probleme. Acestea sunt concluziile consultărilor publice pe marginea constatărilor studiului Bullying-ul în rândul adolescenților, pe platforma Comisiei parlamentare, cultură educație cercetare, tineret, sport.
Cert este faptul că, obiectivul primordial al DGETS să identifice și să testeze soluții inovative pentru ca fiecare copil să se simtă în siguranță la școală!
2.03.2021