Hărțuirea și discriminarea în rândul copiilor

Problema hărțuirii și discriminării în rândul copiilor a existat dintotdeauna, dar nu s-a manifestat în forme atât de severe ca în prezent. Realitatea cu care se confruntă adolescenții în zilele noastre este diferită de ceea ce se întâmpla acum 15-20 de ani. Comportamentul și reacțiile copiilor la diferite situații sunt mai violente și mai agresive.

Potrivit unor studii, aproximativ 87% dintre elevii claselor 6-12 sunt afectați de bullying. Reiese că fiecare al treilea elev din Republica Moldova s-a confruntat cu bullying-ul cel puțin o dată ca victimă, martor și agresor. Astfel, 70,8% dintre școlari au fost victime ale agresiunii, aproximativ 75% au fost martori și 40% au fost ei înșiși agresori. Cu mare regret, statistica nu este deloc încurajatoare pentru Republica Moldova, dat fiind faptul că există bullying și mulți elevi sunt afectați de acest fenomen cu bilanț negativ.

Din experiența mai multor profesioniști, victimele și martorii agresiunii apelează foarte rar la ajutor din teamă, neîncredere și rușine. Și acesta este motivul esențial de ce agresiunea și discriminarea în rândul adolescenților rămân adesea nepedepsite.

Problema bullying-ului poate fi rezolvată doar prin eforturile comune ale profesorilor, părinților și copiilor. Acest lucru se poate face prin crearea unei atmosfere de încredere atât acasă, cât și la școală. Părinții neapărat trebuie să acorde mai multă atenție stării emoționale a copiilor lor, iar profesorii să fie mai atenți la situația din clasă. Este necesar să li se explice copiilor că este nociv să încurajeze un comportament agresiv. La fel, dacă cineva este agresat și are nevoie de ajutor, copiilor nu trebuie să le fie rușine să-i ia apărarea.

În lumina evenimentelor recente: agresiunea persistă și pe Internet.

În lumina evenimentelor recente – pandemie, carantină, trecerea la o formă mixtă de învățare, DGETS  remarcă că agresiunea se întâlnește nu numai în mediul școlar. Acum, hărțuirea persistă în mediul online și adesea duce la consecințe și mai tragice, cum ar fi izolarea, traumele psihologice, sinuciderea.

Direcția Generală Educație, Tineret și Sport a Consiliului municipal Chișinău specifică că aspectul cel mai important este că toate părțile trebuie să fie implicate în soluționarea problemei, nu doar agresorul. În același timp, pedepsirea agresorului nu este o metodă eficientă de combatere a bullying-ului, ci mai degrabă îl agravează. Este important să se lucreze pe problemele interne atât cu partea agresoare, cât și cu victima. Doar astfel va fi posibil să fie găsite adevăratele motive pentru un comportament negativ și, prin eforturi comune, să fie corectat un asemenea comportament.