Ministrul Educației, Culturii și Cercetării, Igor Șarov a susținut la 13 iulie 2020 un briefing de presă privind redeschiderea instituțiilor de învățământ în anul de studii 2020-2021 și organizarea concursului de admitere în instituțiile de învățământ profesional-tehnic și învățământ superior.
Ministrul Igor Șarov a menționat că este timpul să planificăm întoarcerea elevilor în sălile de clasă, împreună, cu prudență, cu maximă atenție și în siguranță. „Școala din septembrie va fi responsabilă, flexibilă, deschisă, reînnoită, consolidată. Ministerul Educației, Culturii și Cercetării va face tot posibilul ca instituțiile de învățământ să se deschidă într-un format tradițional la 1 septembrie, iar experiența acumulată în cadrul măsurilor de carantină să completeze educația tradițională”, a afirmat oficialul.
În context, ministrul Igor Șarov a prezentat cele șapte modele pentru începutul anului de studii 2020-2021, propuse pentru consultări publice.
Modelul 1: „Prezența fizică 100% la școală”. Este aplicabil în cazul școlilor, al claselor cu un număr rațional de elevi, în corespundere cu normativele sanitaro-epidemiologice de stat.
Modelul 2: „Învățarea în 2 schimburi” în condițiile contextului pandemic, în cazul școlilor cu mulți elevi, cu multe clase la paralelă, organizarea activităţii educaţionale se poate realiza în 2 schimburi.
Modelul 3: „Învățarea combinată” presupune împărțirea școlii în zile de prezență și în zile de comunicare la distanță: pe rând – o zi se vine la școală, o zi are loc comunicarea la distanță, inclusiv online.
Modelul 4: „Învățarea de tip hibrid” presupune împărțirea clasei în două grupe: pe rând o zi se vine la școală, o zi se fac lecții online.
Modelul 5: „Învățarea alternantă” are la bază împărțirea clasei în două schimburi: pe rând o săptămână se vine la școală, o săptămână se fac lecții online.
Modelul 6: „Învățarea la distanță inclusiv online” acest model se aplică în anumite cazuri punctuale de forță majoră locală, multe cazuri de Covid pozitiv ȋntr-o clasă/ școală/ localitate, cu respectarea izolării.
Modelul 7: „Învățarea mixtă” modelul dat presupune îmbinarea a două sau trei dintre modelele prezentate mai sus.
Menționăm că fiecare din modelele ilustrate urmează să fie analizate și adaptate în funcție de specificul comunității și coordonate cu OLSDÎ. Responsabilitatea aprobării aparține Consiliului de administrație și celui profesoral al instituției.
Totodată, oficialul a subliniat că de astăzi a fost lansat concursul de admitere în cele 91 de instituții de învățământ profesional tehnic. Perioada de depunere a dosarelor este 13 iulie – 31 iulie în colegii și centre de excelență și 13 iulie – 7 august în școli profesionale și centre de excelență. Oferta educațională în învățământul profesional tehnic este de circa 20 mii de locuri dintre care 50 % cu finanțare bugetară.
Pentru instituțiile de învățământ superior, Ministerul Educației Culturii și Cercetării a stabilit termene comune de organizare şi desfășurare a sesiunii de bază a concursului de admitere la studii superioare de licenţă, după cum urmează:
-27 iulie – 4 august – depunerea online a Dosarului de concurs;
-8 – 18 august – depunerea documentelor în original la instituția aleasă de către candidați, conform unui orar cu acces etapizat stabilit de instituție în diverse blocuri de studii, cu respectarea măsurilor de protecție împotriva răspândirii virusului COVID-19;
-7 august – anunțarea rezultatelor intermediare;
-20 august – anunțarea rezultatelor finale.
„Împreună să gândim și să regândim procesul educațional într-o manieră constructivă, calmă și pozitivă”, a conchis ministrul Educației, Culturii și Cercetării.
14.07.2020